Scheiden met een eigen onderneming
Als u gaat scheiden, dan loopt u tegen zaken aan die goed geregeld moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan de alimentatie, een ouderschapsplan, verzekeringen, enzovoorts. En als u eigen bedrijf heeft, dan speelt er nog meer mee. Wat gebeurt er met het bedrijf? Hoe zit het met de financiën? Moet het bedrijf ook verdeeld worden? Hoe pakt alles fiscaal uit? Een scheiding voor een ondernemer regelen is wat echt een vak apart.
Veel ondernemers zijn getrouwd op huwelijkse voorwaarden, bijvoorbeeld ter bescherming van privé-bezit. Maar in de voorwaarden kan een verrekenbeding zijn opgenomen die onduidelijkheid kan geven over hoe nu om te gaan met de waarde van het bedrijf bij een echtscheiding. En wat als men een andere verdeling wenst dan de huwelijkse voorwaarden voorschrijven? Hoe zit het dan met de fiscale aspecten? Na jaren huwelijk moet ineens duidelijk worden hoe een verrekening van bezittingen moet plaatsvinden:
• Hoe wordt de waarde verdeeld als een partner het startkapitaal heeft geleverd?
• Wat gebeurt er met het bedrijfspand of de privéwoning?
• Hoe zit het met de waardering van de onderneming?
• Wat zijn de fiscale consequenties van een eventuele uitkoop?
• Wat zijn de gevolgen voor het pensioen in eigen beheer?
Continuïteit van het bedrijf
De continuïteit van de onderneming is natuurlijk erg belangrijk. Het laatste wat u wilt is dat door de scheiding het bedrijf gevaar loopt. Afhankelijk van uw situatie kan het zo zijn dat u de waarde van uw onderneming moet delen met uw ex-partner en die vervolgens moet uitkopen. Dit kan uiteraard om behoorlijke bedragen gaan, waardoor de continuïteit in het geding kan komen. Het is in u beider belang om hier weloverwogen beslissingen over te nemen en goede afspraken te maken. Want als u door de afspraken over uw bedrijf in het scheidingstraject in financiële problemen komt, dan zal uw ex-partner ook geen alimentatie kunnen gaan ontvangen. Laat u dus goed adviseren om de juiste beslissingen te kunnen nemen.
Wat wij voor u kunnen betekenen
FinaTax heeft een duurzame relatie met de Scheidingsplanner Hilversum – Bilthoven – Soest. De Scheidingsplanner is een financieel specialist die u helder inzicht geeft in uw financiële situatie voor en na de scheiding. Wij zijn opgeleid als Register Belastingadviseur en Master Financial Planning. Na jaren werkzaam te zijn geweest in de accountancy en belastingadvies, zijn wij sinds 2007 gespecialiseerd in echtscheidingen.
Wij bieden deskundige oplossingen voor complexe financiële problemen. Het is tenslotte al een hele zorg minder wanneer u kunt vertrouwen op de begeleiding van iemand die deskundig en objectief is en van een afstand kan adviseren. Het doorgronden van jaarrekeningen en daaruit de juiste vertaalslag maken naar bijvoorbeeld een alimentatieberekening, vraagt immers om een specialist die weet waar het in de onderneming om draait: niet het klakkeloos overnemen van alleen het resultaat en salaris zonder rekening te houden met de cahsflow, opnamen in rekening courant etc. Daarbij kijken we ook naar de fiscale regelgeving. Zoals de invloed van het huwelijkse goederenregime op de fiscale gevolgen van de toedeling van de onderneming aan één van de partners, de keuze voor wel of niet geruisloos doorschuiven en een eventuele herstructurering van de onderneming.
We werken in opdracht van beide partners, maar ook op verzoek van één van hen. Een groot voordeel is dat men één adres heeft voor de totale begeleiding van de gehele procedure. Dit zorgt voor:
• Minder zorgen en frustraties
• Meer gemak en besparing van tijd en geld
• Minder kans op moeizame, langlopende en kostbare procedures
Meer weten?
Wilt u meer informatie over de Scheidingsplanner of over onze dienstverlening op het gebied van echtscheiding? Neem dan een kijkje op de website van de Scheidingsplanner Hilversum – Bilthoven – Soest. Of neem contact met ons op voor direct antwoord op uw vraag. U kunt ook een afspraak maken voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Mail naar info@finatax.nl of vul uw gegevens in en wij nemen direct contact met u op.